lördag 8 maj 2010

Originalartist/Grupp plus minst en cover på samma låt


Ni får verkligen ursäkta alla långa mellanrum
som jag lyckats skapa Jobbar på att lära mig!




Den här veckan har Pialotta på Kafferasten en ny rolig uppgift till oss.
Veckans Foto/Musikuppgift är att hitta en Originalartist/Grupp med musik som just jag gillar.

Plus en cover, på minst en artist, som gjort samma låt.
Så jag bestämde mig snabbt för en grupp, 
som jag mindes med glädje, sen jag var riktigt ung altså:) 

Men när jag började forska lite i att hitta originalet, blev det lite knepigt. Ja i varjefall för mig. 
Men vi får se om jag blir ”Godkännd”?

Fem smutsiga små fingrar - det amerikanska originalet heter Two Dirty Little Hands, skriven 1906 av Gus Edwards.

Den svenska texten är författad av, Karl-Ewert som skrev visan till sin son Lasse som gick på sitt tredje år 1921.Lasse blev med tiden bankdirektör i Västerås.

Karl-Ewert brukade sjunga visan själv på 20-talet men det stora genombrottet kom ett par decennier senare när Carl Brisson tog upp den på sin repertoar. Kanske minns också någon ännu Osmond Brothers version från 50-talet?

Vad som skulle räknas som original inspelning 
kan jag inte hitta något på,
utan endast en videosnutt av
Gus Edwards själv.
Gus Edwards in The Hollywood Revue of 1929

Two Dirty Little Hands, Gus Edwards
Little towhead, tumbled in bed;
two dirty hands go with him.
Dirty with play, dirty all day,
mother too cross to forgive him.
Angry is she, sobbing is he,
See how his great tears fall.
Till he drops off to sleep and
his little mind creeps far away from the cause it all.

Ten dirty little fingers, on two dirty little hands,
ten dirty little fingers, that have broken all commands.
What would she do without them? A mother understands,
bless his little heart and soul and dirty little hands.

Dreaming that night, robed all in white,
at heaven's gate she sees him waiting.
Knocking he stands, with his two dirty hands,
when an angel without hesitating,
Cries, "Welcome! Come in! Your hands are begrimed
but your poor little soul still is white."
Then the mother, near blind theough her ters,
wakes to find Entwined 'round her neck snug and tight.

Ten dirty little fingers

The Osmond Brothers - Fem smutsiga små fingrar (1965)

Den engelska orginal musiken skrevs av Donny Osmond

svenska texten är författad av Karl-Ewert

Fem smutsiga små fingrar, på en smutsig liten hand,
så blir det nästan alltid, när man grävt med dem i sand.
Varför skall mamma sörja, över denna synd ibland,
de' finns de' som värre e', än en smutsig liten hand.
Lasse han går, på sitt tredje år,
blir nog en stor karl omsänder.
Full utav skoj, efter lekar och stoj,
hem han kommer med smutsiga händer.
Det hänt mången kväll, han därför fått smäll,
men när sedan till sängs han fått gå, kan det hända ibland,
att han ser på sin hand, och snyftande tänker som så:
Fem smutsiga små fingrar, på en smutsig liten hand,
så blir det nästan alltid, när man grävt med dem i sand.
Varför skall mamma sörja, över denna synd ibland,
de' finns de' som värre e', än en smutsig liten hand,
de' finns de' som värre e', än en smutsig liten hand.

Cover av Falu Miner Chords


Flickorna i Småland
och samma problem här att hitta
en originalinspelning




















Sången skrevs 1912 av Karl Williams (1881-1947) Flera svenska artister har haft en hit med sången, som t.ex Eddie Meduza. http://sv.wikipedia.org/wiki/Eddie_Meduza
Delta Rhythm Boys sing in Swedish, Flickorna i Småland (The girls in Smoland). 
Den här härligt jazziga och lätt svengelska versionen är förmodligen den mest kända inspelningen av sången, och den är från 1951. 
Delta Rhythm Boys var en amerikansk grupp som besökte Sverige flera gånger.
Flickorna i Småland skrevs 1912 av Karl Williams (text) och Fridolf Lundberg (musik).
I klippet finns förutom Delta Rhythm Boys följande flickor från Småland födda och/eller bosatta där: Lena Philipsson, Charlotte Perrelli, Gunilla Åkesson, Astrid Lindgren, Ing-Marie Carlsson, Alice Bah, Cajsa-Stina Åkerström, Agnetha Fältskog, Carolina Klüft, Nina Persson, Amy Diamond, Alice Babs och Johanna Thydell.
(OBS! I klippet sjunger Delta Rhythm Boys i realiteten en helt annan låt än Flickorna i Småland. De är alltså är inga halvdana mimare till playback.)













Mest känd är nog den engelskklingande versionen från 1951 av .














Delta Rhythm Boys


























Enligt Svenska Turistföreningens årsskrift 1968 fick Williams inspiration till sången en söndag i mitten av 1912 när han cyklade från Hamneda till en fest i Torpa. När han fått punktering och skulle laga cykelringen fick han se tre granna flickor på de närbelägna ljungbackarna.














Karl Williams  














från småländska Ljungby skrev under pseudonymen "Kalle i Dalen".
Fridolf Lundbergstår som kompositör
































Delta Rhythm Boys - Flickorna i Småland (1951)

Cover Lena Philipsson Feat Charlotte Perrelli Flickorna i Småland (Melodifestivalen 2003)




















Cover Eddie Meduza - Flickorna i småland


Ja det var allt jag lyckades gräva fram ur min hjärna,
med hjälp av Google och Vikipedia

10 kommentarer:

@nemonen sa...

Givetvis blir min favorit Flickorna i småland (jag är ju småländska)och den häftiga versionen med Eddie Medusa.

Monica o Jacob sa...

Här var det mycket örongodis som man kommer ihåg från sin uppväxt. Osmonds som blev väldigt poppis i Sverige, och den helt hämningslöse Eddie Medusa ett måste i raggarbilen;-);-)med sin häftiga cover på Flickorna i Småland.Är ju född i Värnamo men var bara 3 år när vi flyttade till Stockholm.
Ha en skön lördagkväll;-)

Misswhatsit sa...

Det var inte lite du lyckades ta fram.:) Alla dom här sångerna kommer man ju väl ihåg från svunna dagar. Fem smutsiga små fingrar är nog den jag tyckte bäst om . Eddie Medusa var ju lite häftig också.:)
Ha en bra kväll!

Anette sa...

Flickorna i Småland gillar jag bäst förstås. Jag är ju en;-)
Versionen med Lena och Charlotte såg jag live på genrepet av Melodifestivalen. Succé!
Fem smutsiga små fingrar med Osmonds har man ju hört även om jag var väldans liten när den kom!
/Anette

Sfinxen46 sa...

Anemonen:
Jamenvisst, är han häftig!:)
Ha en trevlig vecka i musikens tecken!


Monica o Jacob:
"örongodis" var ett bra uttryck! Ja kan du tänka att även jag gled omkribg på Kungsgatan i en cabbad raggarbil med rävsvans, eller vad det var? *LER* Såna minnen är roliga:)
Ha en solig vecka i musikens teckan! Fast här är det inte sol idag:(


Misswhatsit:
Alltså, jag blir lite manisk, när jag sätter igång, så det kan bli lite mycket tyvärr. Sen blev ju hela bloggen helt förstörd av alla mellanrum:( Men det ska bli bättre:) Svårt att hålla alla bollar i luften! Men en gång i världen var jag bra på det:) Tränar nu. Ha en bra vecka i musikens tecken!


Anette:
Där ser man! Många smålänningar träder fram nu:) Jag såg tyvärr inte den festivalen. Men de gjorde det bra!:) Ha en fortsatt bra dag med mycket musik!

"Lillagul" sa...

Tjingeling !
Min favoritlåt får nog också bli Flickorna i Småland.
Versionen med Eddie Meduza har jag faktiskt missat , trotts att man hört både det ena och det andra med honom :)
Trevlig måndagkväll !

Pialotta sa...

Häftigt att du hittade så gammal original på 5 smutsiga små fingrar:)
Flickorna i Småland.. en trallvänlig låt som jag minns från min barndom, men som verkligen håller än.
Du har lyckats med stor guldstjärna Helen:) Ser inte alla dina videos, men så kan det vara ibland.
Ha de gott.. nästa vecka blir det något helt annat:)
Eddie Medusa .. ha, ha ja du han var verkligen originell;)

Sfinxen46 sa...

Lillagul:
Ja sanningen att säga så visste inte jag heller, om den inspelningen, med honom. Men han var upptagen i Wikipedia som en av de som gjort störst succé! H en bra dag! Kram


Pialotta:
Tack! Va roligt:) Ja jag är så osäker på vad jag gör, så jag trodde flera gånger, först och främst att jag missuppfattat allt, och att det var töntiga låtar osv. Är ju inte så uppdaterad just nu, men har fått jätte många fina tips Tack vare Dig och Foto/Musikautomaten!:)
Ha en bra dag! Många Kramar

Erik "Semlan" sa...

Oj, oj, oj! Här var det många smutsiga fingrar. ;-) Delta Rhythm Boys är nog min favorit, men kul med Gus Edwardsklippet. Osmonds var en grupp jag hade svårt för. En del påstod att jag såg ut som Donny, vilket jag inte alls gillade. Nåja, härliga covers.

Sfinxen46 sa...

Tack för kommentaren!:)

*LER* Stort och småskrattar! Har du ett foto på det? :)

Ha en trevlig Helg!